15 دسامبر 2022- محققان کشف کردند که پروتئینی به نام suPAR، که توسط سیستم ایمنی تولید می شود، باعث تصلب شرایین می گردد. محققان گفتند: این اولین هدف ایمنی برای درمان بیماری های قلبی عروقی است که بیش از 1 میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. آنها بر این باورند که این درمان می تواند ظرف پنج سال آینده توسعه یابد.

پزشکان مدتها است که بیماری های قلبی عروقی را با تمرکز بر دیابت، کنترل فشار خون، و کاهش کلسترول با استفاده از داروهایی مانند آسپرین و استاتین ها، درمان کرده اند.

دکتر سلیم هایک، پزشک کلینیک های قلب و عروق فرانکل در دانشکده ی بهداشت دانشگاه میشیگان، گفت: علیرغم این اقدامات، بیماری قلبی عامل شماره یک مرگ و میر در ایالات متحده است و بسیاری از بیماران حتی پس از کنترل عوامل خطر، دچار حملات قلبی می شوند.

دکتر هایک، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: این پروتئین که "گیرنده فعال کننده پلاسمینوژن اوروکیناز محلول" یا suPAR نام دارد، توسط مغز استخوان تولید می شود و به عنوان یک تنظیم کننده عمل می کند، اساسا یک ترموستات برای فعالیت سیستم ایمنی، یا "ایمونوستات" است.

مطالعات گذشته نشان داده اند کهsuPAR ، یک نشانگر از بیماریهای قلبی عروقی است. اما این مطالعه که در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است، اولین شواهد واقعی از تاثیر غلظتهای بالای این پروتئین در ایجاد تصلب شرایین را ارائه داد.

یافته های سه جانبه

ابتدا، تیم تحقیقاتی داده های "مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز" را که شامل بیش از 5000 نفر بدون بیماری قلبی عروقی شناخته شده بود، تجزیه و تحلیل کرد. آنها دریافتند که افرادی که سطحsuPAR  بالاتری داشتند، بدون در نظر گرفتن عوامل خطر زمینه ای، بسیار مستعد ابتلا به تصلب شرایین و تجربه ی حوادث قلبی عروقی بودند.

سپس، محققان یک مطالعه ی ژنتیکی بر روی 24هزار نفر انجام دادند تا دریابند که آیا تغییرات ژنتیکی خاصی بر غلظت suPAR در خون تأثیر می‌گذارد یا خیر. آنها یک واریانت خاص را در ژن PLAUR کشف کردند کهsuPAR  را کد می کند، و افراد دارای آن واریانت ژنتیکی تمایل به سطوح بالاترsuPAR ، داشتند. مهمتر از همه، این واریانت ژنتیکی در یک تجزیه و تحلیل تصادفی مندلی از 500 هزار شرکت کننده دربیوبانکانگلستان، که در دو مجموعه داده بزرگ دیگر تکرار شد، با آترواسکلروز مرتبط بود.

دکتر جورج هندی، نویسنده اول این مقاله و متخصص ژنتیک، در مرکز ژنتیک  Regeneron، گفت: ما همچنین دریافتیم که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در شرکت کنندگانی که فاقد یک نسخه از ژنPLAUR هستند، کمتر است. در مجموع، داده‌های ژنتیکی واقعا قانع‌ کننده بوده و نشان می دهند که افزایش غلظتsuPAR ، دلیل آترواسکلروز است.

در نهایت، در مطالعه ی مدل‌های موش با سطوحبالای suPAR، محققان افزایش چشمگیری در پلاک‌های آترواسکلروتیک در آئورت موش در مقایسه با موش‌هایی با سطوح suPAR طبیعی، مشاهده کردند.

دکتر دانیل تایرل، پژوهشگر مرکز قلب و عروق فرانکل و از نویسندگان این مقاله، گفت: حتی قبل از ابتلا به آترواسکلروز، آئورت موشهایی که دارای غلظت بالایی از suPAR بودند، حاوی گلبول‌های سفید التهابی بیشتری بود و سلول‌های ایمنی در حال گردش در خون در حالت فعال یا «حالت حمله» بودند. به نظر می ‌رسد سطوح بالای suPAR سلول‌های ایمنی را فعال می‌کند و آنها را به واکنش بیش از حد به محیط کلسترول بالا تحریک می‌کند و باعث می‌شود این سلول‌ها وارد دیواره رگ‌های خونی شده و پیشرفت آترواسکلروز را تسریع کنند.

دکتر هایک گفت: آنچه در مورد این مطالعه منحصربه‌ فرد است این است که داده‌های بالینی، ژنتیکی و تجربی با کیفیت بالا را به نمایش می‌گذارد که همگی به suPAR به عنوان عامل بیماری آترواسکلروتیک اشاره می ‌کنند.

او گفت: اکنون، ما به دنبال توسعه درمان هایی برای کاهش سطحsuPAR ایمن به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی هستیم، به خصوص که درمان های سنتی آترواسکلروز هیچ تاثیری برsuPAR ندارند.

پروتئین suPAR و ارتباط بین بیماری های کلیوی و قلبی عروقی

این مطالعه یافته‌هایی را ارائه داد که نشان می دهد suPAR یک عامل بیماری‌زا است که سبب بیماری کلیوی نیز می شود. افراد اغلب بیماری کلیوی و قلبی عروقی را با هم تجربه می کنند: دو سوم افراد مبتلا به بیماری کلیوی به بیماری قلبی عروقی نیز مبتلا هستند و بیش از 40 درصد از بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی، علائم بیماری کلیوی را دارند.

دکتر یوخن ریزر، یکی از نویسندگان این مقاله و رئیس دپارتمان پزشکی در دانشگاه راش و متخصص در مطالعه suPAR، گفت: این مقاله، suPAR را به‌عنوان رابط بین بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی معرفی می‌کند؛ یک عامل مشترک که هر دو بیماری را از طریق این فعال‌سازی نامناسب و مداوم سیستم ایمنی ایجاد می‌کند. همچنین تجزیه و تحلیل ژنتیکی تصادفی مندلی محققین نشان داد که غلظت بالای suPAR؛ با بیماری کلیوی نیز مرتبط است.

مدتهاست که suPAR، به عنوان نشانگر زیستی برای نتایج ضعیف و پیشرفت هر دوی این بیماریها،  معرفی شده است. در یک مطالعه در سال 2020، تیم دکتر هایک دریافتند که suPAR می تواند آسیب حاد کلیه را بدتر کند و مهار suPAR می تواند از بدتر شدن بیماری کلیوی حاد جلوگیری کند. مطالعه اخیر به رهبری دکتر هایک نشان داد که سطح پروتئین suPAR در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بالا است و مرگ را در میان این بیماران پیش بینی می کند.

دکتر هایک گفت: تحقیقات در مورد نقش suPAR در سلامت و بیماری، در 10 سال گذشته به سرعت پیشرفت کرده است. suPAR، پتانسیل بالایی برای درمان موفقیت آمیز بیماری های قلبی عروقی و کلیوی دارد. آزمایشگاه او قبلاً کار طراحی درمان های ضد suPAR و برنامه ریزی آزمایشات بالینی را آغاز کرده است.

وی گفت: ما امیدوارم که بتوانیم ظرف سه تا پنج سال آینده این درمان ها را به بیماران خود ارائه دهیم. نتیجه ی این آزمایشات، درمان بیماریهای آترواسکلروتیک و بیماری کلیوی را متحول خواهد کرد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/12/221215104557.htm